top of page

Tre teblandningar för hela dagen


Från och med den 1 september så ger jag mig själv fritt fram för hösttema på bloggen, men än så länge vacklar vi i landet mellan sommar och höst. Löven har dock börjat gulna och den där specifika doften i luften har börjat smyga sig in. Oavsett temperatur så faller ljuset annorlunda (och jag påminns redan om det trista fotoljuset som infaller i november).


Det finns nästan ingenting jag ogillar med vinterhalvåret, men bristen på ljus påverkar såklart även mig. Det krävs mer av mig för att skapa energi och jag måste ständigt tänka på att ge kroppen vad den behöver för att inte bara orka med utan också kunna njuta av dagarna.


Utöver att äta god och rejäl mat samt att röra på mig regelbundet, så har jag märkt att ritualer och en tydlig plan med dagen hjälper mig att portionera ut min energi. När jag missar att planera, och framförallt pausa, så är risken att all energi tar slut under förmiddagen och jag kraschar i soffan redan vid 17, beställer hämtmat och hasar i säng med sminket på utan att ha kvällspromenerat eller yogat. Jag kommer dela med mig av mina små ritualer under de kommande veckorna, kanske hittar ni något som passar er som ni kan plocka med er in i den nya säsongen.


En sak jag tycker om att göra är att checka in med mig själv några gånger under dagen, det är lätt hänt annars att tiden flyter på i ett svep och plötsligt är det kväll och mina axlar är uppdragna till öronen. Ett sätt jag gör det på är att ta en paus och en kopp te vid frukost, en efter lunch och en precis innan jag går och lägger mig. Varje kopp har ett specifikt syfte och innehåll och jag hinner andas ut och tänka en stund innan nästa tid på dagen börjar.



Morgon

Valfritt grönt te

1 cm skivad ingefära

1 skiva citron

1 tsk honung

Morgonteet dricker jag för att vakna till och komma i balans. Som grund har jag ett vanligt grönt te utan smaktillsatser. Jag brygger teet som vanligt, och låter det dra tillsammans med ingefäran och citronen i några minuter, jag silar sedan av och rör ner honungen medsols i koppen. Om du vill addera lite vardagsmagi i köket, (oavsett vilken rätt det rör sig om), rör om medsols och fokusera på ingrediensernas egenskaper. Ingefära sägs skänka balans och citronen symboliserar energi och uppvaknande.



Dag


Earl Grey

Färsk rosmarin

1 msk frysta blåbär

Mitt på dagen behöver jag en paus för hjärnan och en stund för magen att vila efter lunchen. Jag använder Earl Grey som grund och låter det dra tillsammans med en kvist färsk rosmarin och en matsked frysta blåbär. Utöver att lugna magen så sägs blåbär rena sinnet och rosmarin ge beskydd från onda andar.





Kväll


Kamomillte

1 tsk honung

1 tsk torkad lavendel

En dl varm havremjölk


Kvällsteet är den mysigaste stunden på dagen. Då försöker jag vara klar med hudvårdsrutiner och alla sysslor, kryper upp i sängen eller i en fåtölj och läser eller ser en serie. Ibland sitter jag i köket och Johan kommer och tar en kopp med mig. Jag drömmer om att återigen ha ett badkar så att jag kan spendera en stund där innan läggdags. I kvällsteet är kamomillte grunden och jag låter det dra tillsammans med den torkade lavendeln. Jag värmer havremjölken och honungen på spisen separat och rör sedan ner blandningen. Kamomillteet ger ro i kroppen och lavendeln sägs skapa rum för kärlek och fina drömmar.



bottom of page