top of page

Självkärlekslista


Igår nämnde jag att de senaste veckorna känts lite tunga. I nuläget vet jag inte exakt varför, men gissar mig till att det är en blandning av hormonella omslag i kroppen, kanske ett virus, möjligen allergier samt stress kan alltid ha ett finger med i spelet. Under veckan som kommer planerar jag att ta extra väl hand om mig själv vilket fick mig att fundera över vad det kan innebära, inte bara denna veckan utan i allmänhet. Jag insåg att en ordentlig lista över saker som får mig att må bra kan komma till användning även för er, under lite mörkare eller tyngre perioder.




Kost

Rörelse

Vila/mental träning

Socialt liv


Fyra grundpelare lägger i mitt fall grunden för hur jag mår, oavsett hur resten av livet ser ut. Hur jag än har det och hur livet än ter sig i andra sammanhang, om det så är jobb, familjeliv, kärlek, ekonomi eller något annat, så kan jag genom att fokusera på dessa fyra förbättra hur jag mår i allmänhet. Om jag glömmer balansen mellan dessa så spelar det heller ingen roll hur bra det går i livet, då blir det ändå pannkaka.


Under den period som just kom (och gick?) så glömde jag bort mina grundpelare och en redan tung period blev ännu tyngre. Så nu har jag sammanställt en lång lista över saker som jag kan välja att göra för att skapa balans, uppdelad i dessa fyra kategorier. Välj och vraka mellan aktiviteter och känn själv efter kring vilken kategori som behöver fyllas på.




Kost

Koka upp en buljong på ben/grönsaker/svamp/kryddor och drick regelbundet under veckan.

Drick ett glas vin till middagen

Planera hela veckans middagar och handla allt som behövs redan på söndagen

Se en dokumentär om mat och hälsa

Ät tre frukter om dagen i en vecka

Fasta i 24 timmar (mellan 19:00-19:00) Drick 2 liter vatten om dagen i en vecka

Läs ett kapitel ur Hälsorevolutionen

Rensa och torka ut skafferi, kyl och frys

Ät veganskt under en dag

Beställ hem take away till middag

Drick en smoothie till lunch

Baka en kaka och servera till kvällsfikat ihop med en kopp te

Ät små mål varannan timme under en dag, istället för tre större mål

Undvik socker i tre dagar

Meditera 10 minuter innan lunch och middag

Ät en skål godis i soffan efter middagen

Lägg ner gaffel mellan varje tugga

Ät en måltid helt utan distraktioner




Rörelse

Välj ut ett poddavsnitt, gå åt ett håll under första halvan av podden och tillbaka samma väg under andra halvan

Lägg dig på golvet med benen uppåt mot väggen i 10 minuter

Dansa fritt till en valfri låt (eller fler)

Torrborsta kroppen ordentligt innan dusch

Gör ett valfritt yogapass på minst 15 minuter

Gör plankan i 1 minut

Gör 50 vadlyft

Gör 20 knäböj innan frukost varje dag i tre dagar

Duscha kallt

Varva gång med löpning under 20 minuter

Gör ett valfritt 15 minuters stretchpass

Gå till Hagabadet och träna ett pass





Vila/mental träning

Lägg dig 20-60 minuter på sängen och fundera

Ta en lång dusch, sminka av dig, smörj in dig, byt om och börja om dagen

Städa undan, tänd rökelse och sätt dig i soffan med en kopp te eller ett glas vin

Meditera i 10-20 minuter

Läs en bok

Måla en stund

Sortera ur valfritt skåp

Lägg fram kläder för morgondagen

Spela musik eller sjung

Utför eller planera en magisk ritual

Dansa med i valfri låt

Baka

Se en skräckfilm eller lyssna på en skräckpodd

Sätt dig ner och skriv ner vad som stör dig just nu

Skriv tacksamhetsdagbok på morgonen

Skärmfritt under 1 timme

Se en utbildande dokumentär

Skriv en lista över göromål för dagen och veckan




Socialt liv

Ring mamma eller pappa

Boka in en fika med en vän

Var helt tyst under 24 timmar

Ta en lång promenad och avsluta med en kaffe på ett fik

Gå till Hagabadet och träna valfritt pass

Stäng av mobilen i minst en timme

Bjud in till ett event och börja planera

Boka in en middag med en vän

Gå på bio ensam

Åk ner på stan och köp någonting fint

Se till att schemat är tomt i fyra dagar (efter 17:00) under en hel vecka


Tipsa gärna om era bästa aktiviteter! Jag håller listan uppdaterad allt eftersom.


bottom of page