top of page

Sensommartips


Jag blir alltid lite förvirrad under augusti månad. För mig är augusti nämligen första höstmånaden, eller i alla fall en hybrid mellan sommar och höst. Jag tror det härstammar från att skolan började i augusti när jag var liten, det var i början av augusti vi packade ihop sommaren, köpte ny ryggsäck och lämnade sommarstället för att åka in till stan igen. Folk blir ju som tokiga när man benämner augusti som höst, det är som att man tar sommaren ifrån dem.


Själv är jag inte på topp under sommaren, maj-juni-juli är jag lite ångestfylld, ingenting allvarligt men jag trivs helt enkelt inte som bäst. När augusti kommer så är det som att jag släpps fri igen och kan andas lättare. Därav kan jag ibland gå händelserna i förväg, och exempelvis packa ner alla sommarkläder i källaren den 31 juli. Hoppsan. Inte lätt att alltid leva med näsan i nästa säsong.


Vi fick ju några veckor av riktigt varmt väder i juni, vi köpte fläkt och oroade oss för att Elsa skulle överhettas. Sen under min semester så fick jag fyra veckor av regn och 18 grader, men trots detta en rejäl känsla av sommar. Åt räkor och badade i havet. Nu verkar vädret ha slagit om till högsommar igen och det ser ut att hålla i sig. Jag behöver helt enkelt tänka om och inse att jag nog får backa lite, och vänta på att slå om till höst.


Så för att hjälpa mig själv lite på traven så kommer här ett par saker som jag tänker ägna mig åt i sensommaraugusti, lite inspiration för mellanläget mellan sommar och höst.





Grilla korv i Slottsskogen

Jag har en önskebild av mig själv som någon som grillar korv ute, någonting som hittills aldrig skett på eget initiativ. Nu har jag rekat fram en eldplats i närheten av oss och planerar att så snart som möjligt placera mig där och grilla korv till middag.


Åka och bada på folktomma stränder

Sensommarbaden är ju de bästa baden, det är sen gammalt.




Ta hand om mina stackars sommarfötter

Jag har otroligt vackra fötter, enligt egen utsago, ovanifrån. Undersidorna är som asfalt, det låter krafs krafs när jag nuddar täcket på nätterna. Det behövs ett rejält fotbad med filande och putsande.


Ta mig igenom 30 dagar av Yoga with Adriene

Efter ett sjujäkla ryggskott i mars så har jag helt lagt mig platt när det gäller träningen. Det blev lite bättre när vi fick hem Elsa, men jag har så dåligt magstöd och har fått ont i knäna på grund av dåliga skor och svaga benmuskler. Sist jag gjorde yogautmaningen på 30 dagar så kom jag ut på andra sidan och mådde bättre än någonsin förut. Nu är jag inne på dag 5 och känner redan att i september kommer jag må rejält mycket bättre.




Långpromenera kvällstid

Sensommaren är en underbar tid för promenader, svalt men inte kallt, och såpass mörkt att man blir lite rädd av att lyssna på Creepypodden samtidigt.


Äta lunch på uteserveringar med Elsa och en bra bok

Vi har blivit välsignade med en valp som faktiskt kommer till ro på restauranger och caféer. Det känns vettigt att utnyttja detta faktum medan uteserveringarna är öppna, vem vet hur hösten kommer se ut och om man ens kommer vilja sitta inomhus på restaurangerna.




Fortsätta "ta drinken" innan middagen

Dvs chips i skål och valfri dryck i glas medan fötterna vilar på soffpallen. En sommarrutin som får mig att känna mig som min egen mamma.


Se hela säsong 1 och 2 av Morden i Midsomer

Gärna i kombination till att ta drinken.



Sådär, lite mer redo att ta mig an några veckor till av sommar.



bottom of page