top of page

Handkräm med doft av lavendel och ros


Idag är första dagen utan gassande sol och tropisk värme. Det är fortfarande sommar, men det finns ett löfte (eller ett hot, om du är lagd åt det hållet) kring förändring i säsongen och nya tider.


Pandemin är fortfarande aktiv och skapar särskilda förutsättningar för det här året. Inga traditioner ser riktigt likadana ut som förra året och jag måste tänka både en och två gånger på hur vissa saker skall kunna gå i lås. Minnen av förra vintern gör sig påminda och med det kommer en insikt kring att social distansering under de kalla och mörka årstiderna kommer att bli en större utmaning än under sommarmånaderna.


Men vi kommer klara det fint, jag håller i minnet att tempot sjunker under höst och vinter och att både de inre och yttre kraven på att umgås och hitta på mycket kanske också minskar en del. Jag planerar att leva med frihet under ansvar, hålla avstånd men fortfarande omge mig av vänner och familj, under lite mer planerade och försiktiga former.


Jag lever själv tätt sammanlänkad med årstiderna och får ny inspiration och energi i varje skifte. Solen och värmen som gav mig så mycket glädje i början av våren och under sommaren känns nu nästan lite enformig och oinspirerande. Jag blickar framåt och funderar och planerar kring nästa säsong, rensar ut i skåp och garderober, fyller kylen med nya smaker och byter ut inredningsdetaljer och färgsättning.


Det börjar också bli dags att byta ut rutinerna kring hud- och kroppsvård och medan jag rotar i skåpen och packar upp nya produkter så minns jag plötsligt vinterns spruckna händer, uttorkade från all handsprit och tvål. Snart är det dags igen. Ser ner på mina och visst är de redan lite torrare.


Bra handkrämer finns det gott om, men när hösten kommer blir i alla fall jag sugen på små projekt och gärna sådana som jag kan utföra i köket. Att hälla upp en kopp kaffe eller te, sätta på en bra podd och hänga i köket länge, pillandes med små burkar och flaskor är livet. För er som är sugna på att skapa egen kroppsvård och som kanske uppskattar ett bra höstpyssel när rastlösheten kommer krypandes under mörka kvällar, så kommer här ett enkelt och väl fungerande recept på handkräm. Det kan kännas som många ingredienser vid första anblick, men de går att använda till mycket och har god hållbarhet.



Ingredienser


0,5 dl ekologisk kokosolja

0,5 dl sheasmör

0,5 msk bivaxpellets

1 msk jojobaolja (kallpressad)

1 msk rosenvatten (om du använder ett rosenvatten med konserveringsmedel så håller krämen upp till 4-5 månader)

0,25 tsk glycerin

10 droppar lavendelolja

3 droppar e-vitaminolja (oljan i e-vitaminkapslar fungerar fint!)


Gör såhär

Förbered en skål med jojobaoljan, rosvatten, glycerin, lavendelolja och e-vitamin.


Smält sedan kokoslja, sheasmör och bivax i ett vattenbad. Lyft av skålen från värmen och rör i blandningen du förberett tidigare. Om du vill passa på att addera lite köksmagi, rör blandningen medsols och föreställ dig lena och mjuka händer


Ställ blandningen i kylen i 30 minuter - 1 timme. När den svalnat helt vispa med elvisp tills blandningen är silkeslen och krämig. Förvara i burk eller tub i badrumsskåpet.




bottom of page